wtorek, 30 grudnia 2014

Gość na sofie: Gabriela Harvey "Die Meistersinger von Nürnberg"




 Photo: Gabriela Harvey
With Christmas 2014 behind me and the New Year almost here…….now comes Susan Stroman's new production of Lehár's "The Merry Widow," starring Renée Fleming, Mariusz Kwiecien as Marcello and Kristine Opolais as Mimi in Zeffirelli’s La Bohéme. February brings the return of everyone’s favorite, Piotr Beczala in Iolanta. Diana Damrau comes to town soon after.
To complete my fall cycle at the Met, here are some quickly scribbled notes, memories and impressions from the December 6th, 2014 return of one of the oldest performances (and rumored to be the last of this production) of   Richard Wagner’s  Die Meistersinger von Nürnberg  („Śpiewacy norymberscy") from the respected duo of Otto Schenk  and Günther Schneider-Siemssen .
I was not going to see it…but my husband talked me into it. We left  at 17:15 and  returned well after 24:00. The round trip took 55 minutes, there were two 40 - minute intermissions, the rest was music!
This Die Meistersinger von Nürnberg offered a stellar cast ... James Morris as Hans Sachs, the tenor Johan Botha as Walther, the Knight ... Annette Dasch as Eva, the bass Hans-Peter König as her father Pogner, Johannes Martin Kränzle as Beckmesser, the mezzo-soprano Karen Cargill as the handmaid Lena, (in love with David)!  There were many more….too numerous to mention here…all deserving bravos!
James Morris, the veteran bass-baritone, is approaching the end of his Wagnerian career (known best for his Wotan) and is rumored to have sung his last Hans Sachs. Judging from the house response, Morris was spectacular. What was missing at the upper range of his voice was easily recaptured by the steadfastness and dramatic understanding of the character. Other cheers went to newcomer to the Met Johannes Martin Kränzle, who was brilliant as Beckmesser! He almost stole the show…. Hilarious!  Annette Dasch as Eva was perfect for the role of the love interest and the daughter, as was Hans-Peter König as her Father. The lyric tenor Paul Appleby, singing David the shoemaker’s apprentice, made a name for himself during the run. He proved well rounded in his singing and acting skills.  I should award accolades to Johan Botta. Great singer! His “Morning Dream Song” was beautiful. His visual presentation, however, made it impossible to accept him as the dashing suitor and the instant object of Eva’s affections.
Finally, but most important, I must pay high praise to the Met orchestra and chorus! Both were magnificent! No doubt, due in no small measure to James Levine’s mastery, understanding and love of the score. Levine is awesome! It feels so good to have him back. Bravo Maestro.
I feel fortunate to have been there.
Happy New Year ! See you in January!
 ***
Wersja polska:
Święta Bożego Narodzenia 2014 za mną a Nowy  Rok tuż tuż ......  w nim zaś nadchodzi nowa produkcja "Wesołej wdówki" Lehara  autorstwa Susan Stroman z Renée Fleming, potem Mariusz Kwiecień jako Marcello i Kristine Opolais jako Mimi wCyganerii" Zeffirellego. Luty  przyniesie powrót  ulubieńca wszystkich, Piotra Beczały, który wystąpi  wJolancie”. Diana Damrau przybędzie do miasta zaraz po nim.

Na zakończenie cyklu o  jesiennych przedstawieniach z  Met,  kilka luźnych impresji  i  wrażeń z 6 grudnia 2014, kiedy to oglądałam wznowienie jednej z najstarszych produkcji (i podobno już ostatni raz pokazywanej), a mianowicie "Śpiewaków norymberskich” Richarda Wagnera, przygotowanej przez szacowny duet: Otto Schenk i Günther  Schneider-Siemssen. 
Z początku nie miałam zamiaru iść ... ale mój mąż namówił mnie, żeby się wybrać. Wyjechaliśmy o godzinie 17:15 a wróciliśmy dobrze po  24:00. Podróż w obie strony zajęła 55 minut, były dwie czterdziestominutowe  przerwy, a resztę czasu wypełniła muzyka!
Ci Śpiewacy norymberscy” mieli naprawdę gwiazdorską obsadę ... James Morris jako Hans Sachs, tenor Johan Botha  jako Walther... Annette Dasch jako Eva, bas Hans-Peter König  jako jej ojciec, Johannes Martin Kränzle jako Beckmesser, mezzosopran Karen Cargill, jako służąca Lena, (zakochana w Dawidzie!) I wielu,  wielu innych ...zbyt wielu, aby ich tu wymienić ... wszyscy  zasługują na brawa! 
James Morris, bas-baryton, weteran, zbliża się do końca swojej kariery (najbardziej jest znany jako wagnerowski Wotan) i mówi się, że jest to prawdopodobnie jego ostatni występ  w roli  Hansa Sachsa. Sądząc po reakcji publiczności Morris był spektakularny. To czego brakowało w górnym rejestrze jego głosu, z łatwością rekompensował pewnością i głębokim zrozumieniem roli.  Kolejne wiwaty odebrał nowy w Met Johannes Martin Kränzle, który był genialny jak Beckmesser! Prawie skradł show .... Przezabawny! Annette Dasch jako Eva była idealna w roli ukochanej i córki, tak jak Hans-Peter König jako jej Ojciec. Tenor liryczny Paul Appleby, David, uczeń szewca, zdobył sobie uznanie publiczności w trakcie występu. Udowodnił,  że posiada duże wyrobienie wokalne i rozwinięte umiejętności aktorskie. No i  powinnam pochwalić Johana Bottę. Świetny śpiewak! Aria "Morgenlich leuchtend“ w jego wykonaniu była piękna. Natomiast wizualna strona prezentacji jego roli uniemożliwiała zaakceptowanie go jako atrakcyjnego konkurenta  i natychmiastowego obiektu uczuć Ewy.
Wreszcie,  co najważniejsze, należy się wielkie  uznanie  orkiestrze i chórowi Met!  Byli wspaniali! Nie ulega wątpliwości, że w dużej mierze to zasługa mistrzostwa Jamesa Levine'a, jego zrozumienia i umiłowania tej partytury. Levine jest niesamowity! Czujemy, jak to dobrze mieć go znowu  z powrotem. Brawo Maestro. 
Jestem szczęśliwa, że tam byłam. 
Szczęśliwego Nowego Roku!   
Do zobaczenia w styczniu!

***
 Photos: Gabriela Harvey

 
 
 
 
 
 
 
 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz